BACH LANTMŰVEI
LANTSZÓLAMOK BACH EGYÉB MŰVEIBEN
A hat szóló lantmű mellett Bach két nagyszabású művében foglalkoztatta a lantot, önálló, kiírt szólamokkal. A János-passió (BWV 245) 31. tételében, a "Betracte, meine Seel" című basszus ariosoban obligát lantszólamot írt elő (Esz-dúr), valamint a Gyászóda (BWV 198) tételeiben végig két lantot foglalkoztat, obligát szólamokkal.
Megjegyzendő, hogy a Máté-passió első változatában is (BWV 244b) lantszólamot írt elő Bach a "Komm, süsses Kreuz" c. basszus áriában, ám ezt a későbbi átdolgozások során viola da gambára cserélte.
Minket, akik klasszikusgitáron játsszuk Bach lantműveit, kevésbé érintenek ezek a szólamok, hiszen egy mai előadáson, ha nincs a közelben lantjátékos, akkor megoldják csembalóval. Mégis érdemes megismernünk ezeket a műveket is.
Mindazonáltal fontos tudni, hogy bármelyik kantátában, passióban, vagy más műben szerepelhet a lant - ha nem is írta elő Bach, - a continuo szólamban, ha egy tétel jellege ezt megkívánja és lehetővé teszi.
1. JÁNOS-PASSIÓ (BWV 245)
"Betracte, meine Seel..." (No. 31.)
A basszus arioso-ban az obligát lantszólamot halljuk,
az utána következő tenor áriában pedig a continuo
szólamot játssza a lantos.
A basszus arioso szövege:
"Ó, lásd, súlyos terhektől szorongó lelkem,
a te legfőbb javad Jézus szenvedése.
A tövisen, mely Őt sebzi,
az égi kulcsvirág nyílik:
ez sok édes gyümölcsöt hoz.
Tekints reá hát bizalommal."
A tenor ária szövege:
"Gondold meg, véráztatta háta
milyen hasonló az égbolthoz.
Miután az özönvíz árja elvonult,
mint legszebb szivárvány:
Isten kegyelmi jeleként áll ott."
Egy másik előadásban az arioso:
2. TRAUERODE (BWV 198)
Gyászkantáta - részlet (Nyitókórus)
Hol a két lant?
Hírek